Adidas verkoopt resterende Yeezy-producten na breuk met rapper Kanye West

Adidas zal opnieuw een deel van de resterende producten uit de samenwerking met rapper Kanye West, beter bekend als Ye, verkopen.

De samenwerking werd verbroken na controversiële antisemitische uitlatingen van de rapper. Vanaf 2 augustus worden de overgebleven sneakers en kleding uit het Yeezy-assortiment geleidelijk via online kanalen op de markt gebracht. Een aanzienlijk deel van de opbrengst zal worden gedoneerd aan organisaties die zich inzetten voor de bestrijding van haat, discriminatie, racisme en antisemitisme.

De samenwerking tussen Adidas en Kanye West werd ooit gezien als een van de grootste commerciële successen in de sportkledingindustrie. De breuk met de artiest had dan ook grote financiële gevolgen voor het sportartikelenconcern. Echter, in mei kondigde Adidas al aan delen van de overtollige Yeezy-producten alsnog in de verkoop te doen om de verliezen te beperken.

De verwachte operationele verliezen voor dit jaar zijn aanzienlijk verminderd, waarbij Adidas nu een verlies van 450 miljoen euro verwacht in plaats van de eerder voorspelde 700 miljoen euro. De geschatte afschrijvingen op de resterende Yeezy-voorraad bedragen 400 miljoen euro, wat 100 miljoen euro minder is dan eerder werd gedacht.

De stap van Adidas om de resterende Yeezy-producten te verkopen en een deel van de opbrengst te doneren aan organisaties die zich inzetten voor maatschappelijke kwesties, toont hun streven om verantwoordelijkheid te nemen en positieve veranderingen te ondersteunen. Deze actie komt na de controverse rondom Kanye West’s uitspraken en benadrukt het belang van bewustzijn en betrokkenheid van bedrijven bij het bevorderen van inclusie en gelijkheid.