Breuk Yeezy-deal tussen Kanye West en Adidas kost sportmerk ruim 400 miljoen euro

De breuk tussen Kanye West en Adidas heeft het bedrijf een flinke van ruim 400 miljoen gegeven.

Adidas heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een flinke klap gekregen door de breuk met rapper Kanye West, voorheen bekend als Ye. De samenwerking met de rapper, die onder het merk Yeezy een succesvolle schoenenlijn opzette, werd verbroken nadat hij op sociale media antisemitische berichten had geplaatst. Het verlies van het merk Yeezy heeft Adidas in Noord-Amerika, China en Europa honderden miljoenen aan omzet gekost.

De ceo van Adidas, Bjørn Gulden, gaf aan dat het verlies van het merk Yeezy hen natuurlijk pijn doet. Het is duidelijk dat de populariteit van de Yeezy-sneakers heeft bijgedragen aan de groei van Adidas. Na de breuk met Kanye West heeft het bedrijf nog voor 1,2 miljard euro aan onverkochte Yeezy-sneakers in het magazijn liggen.

De breuk met Kanye West is een duidelijke tegenslag voor Adidas, maar het bedrijf blijft optimistisch over de toekomst. Gulden benadrukte dat ze bezig zijn met nieuwe innovaties en dat ze blijven investeren in marketing. Het bedrijf heeft onlangs de grootste wereldwijde marketingcampagne in zijn geschiedenis gelanceerd en zal later dit jaar de Olympische Spelen sponsoren.

Adidas zal ongetwijfeld blijven groeien en evolueren, maar het verlies van het merk Yeezy is een herinnering aan het belang van verantwoordelijke samenwerkingen en reputatiemanagement.