Foto ter illustratie. © Pexels / Pixabay

Moederbedrijf luxemerk Louis Vuitton ziet recordomzet ondanks inflatie

Ondanks de inflatie lieten liefhebbers van luxemerken zich afgelopen jaar niet afschrikken, zo blijkt uit de cijfers van het Franse luxeconcern LVMH. Het bedrijf, bekend van merken als Louis Vuitton, Christian Dior en Givenchy, zag consumenten meer dan ooit uitgeven aan kleding, lederwaren, parfums, cosmetica en horloges.

De totale omzet van LVMH steeg met 9 procent tot ruim 86 miljard euro. De mode- en lederwarendivisie was goed voor meer dan 42 miljard euro aan inkomsten. Alleen de verkoop van wijnen en dranken, waaronder champagnemerk Dom Pérignon en cognacmerk Hennessy, liep wat terug met 7 procent tot 6,6 miljard euro.

De verkoop van champagne vertoonde enige teruggang, nadat tijdens de lockdowns mensen juist wat extra champagne consumeerden. Desondanks behaalde LVMH een totaalwinst van 15,2 miljard euro, wat 8 procent hoger was dan het voorgaande jaar. De resultaten tonen de veerkracht van luxeconsumptie te midden van economische uitdagingen.