Sportmerk adidas is aangeklaagd door aandeelhouders vanwege de samenwerking met rapper Ye, die beter bekend staat als Kanye West.
Volgens de beleggers was adidas al jaren op de hoogte van de controversiële ideeën van de artiest en had het bedrijf eerder moeten ingrijpen om financiële schade te voorkomen. De samenwerking werd vorig jaar beëindigd nadat Ye antisemitische uitspraken had gedaan. Dit kostte het bedrijf naar verluidt tot wel 700 miljoen euro.
Ye en adidas brachten samen de populaire Yeezy-sneakers uit, die een groot succes waren. Toch hebben aandeelhouders besloten om uitsluitend het sportmerk aan te klagen. Er is geen aanklacht ingediend tegen Ye.
De zaak laat zien hoe belangrijk reputatiebeheer is voor bedrijven die samenwerken met beroemdheden en influencers. Adidas is niet het eerste bedrijf dat in opspraak raakt door de controversiële uitspraken van een samenwerkingspartner. Bedrijven moeten zich bewust zijn van het risico dat ze lopen en hun due diligence-procedures aanscherpen om reputatieschade te voorkomen.
De uitkomst van de rechtszaak zal de toekomst van de relatie tussen adidas en Ye beïnvloeden, evenals de manier waarop bedrijven omgaan met influencers en beroemdheden. Het is afwachten hoe de zaak zal aflopen en welke lessen andere bedrijven hieruit zullen trekken.