De gemeente Amsterdam heeft een onderzoek ingesteld naar de coffeeshop Smoke Weed Every Day, die recentelijk op de Marnixstraat is geopend en gelieerd is aan rapper Snoop Dogg.
Het onderzoek richt zich op mogelijke overtredingen van de reclameregels voor coffeeshops in de stad. Dat schrijft Het Parool.
Naamgeving en Regels
De coffeeshop zou de regels kunnen hebben overtreden, omdat coffeeshops zich volgens de gemeentelijke voorschriften slechts summier mogen presenteren als coffeeshop. De vraag is of de naam Smoke Weed Every Day in strijd is met deze regels. Deze naam, geïnspireerd door Snoop Dogg’s beroemde nummer “The Next Episode”, kan mogelijk te expliciet zijn in de wijze waarop de aard van de onderneming wordt gepresenteerd.
Overeenkomst met Funky Munkey
De nieuwe coffeeshopnaam is ontstaan uit een overeenkomst tussen Snoop Dogg en de bestaande coffeeshop Funky Munkey, gelegen aan de Marnixstraat. Deze samenwerking markeert een opvallende toevoeging aan het Amsterdamse coffeeshoplandschap, maar roept nu vragen op over de naleving van lokale wetgeving.
Andere Samenwerkingen van Rachid Bahida
De eigenaar van de coffeeshop, Rachid Bahida, heeft tevens een samenwerking met bokslegende Mike Tyson. Dit heeft geresulteerd in de opening van Coffeeshop Tyson 2.0 op de Spuistraat. De link tussen Bahida en de twee bekende persoonlijkheden onderstreept zijn invloed in de coffeeshopsector.
Onzekerheid over Snoop Dogg’s Rol
Het is momenteel onduidelijk of Snoop Dogg officieel mede-eigenaar is van de coffeeshop, aangezien de deal via een speciale overeenkomst is geregeld. Het onderzoek zal moeten uitwijzen of de naamgeving en branding van Smoke Weed Every Day voldoen aan de gemeentelijke richtlijnen.