Foto ter illustratie. © Pexels / Pixabay

Rolex krijgt boete van 91,6 miljoen euro vanwege verbod online verkoop

De Franse tak van het Zwitserse horlogemerk Rolex wordt geconfronteerd met een boete van 91,6 miljoen euro, opgelegd door de Franse mededingingsautoriteit.

Volgens de toezichthouder heeft Rolex gedurende tien jaar handelaren verboden om zijn horloges online te verkopen, wat als ernstige overtredingen wordt beschouwd.

De restricties op online verkoop werden door Rolex ingesteld in een periode waarin de online verkoop van luxeproducten, waaronder horloges, juist sterk toenam. De Franse Autorit√© de la concurrence stelt dat Rolex hiermee “een marketingkanaal heeft afgesloten ten nadele van consumenten en handelaren”.

Na klachten van de horlogebranche voerde de Franse toezichthouder invallen uit bij Rolex. Het horlogemerk rechtvaardigde het verkoopverbod door te stellen dat het bedoeld was om de verkoop van namaakhorloges op internet te voorkomen en om parallelhandel tegen te gaan. De toezichthouder oordeelde echter dat dit geen geldige argumenten waren, aangezien concurrenten van Rolex dezelfde risico’s liepen maar wel online verkoop toestonden.