Adidas boekt voor eerst in 30 jaar verlies na stoppen samenwerking met Kanye West

Het Duitse sportmerk Adidas heeft vorig jaar te maken gekregen met aanzienlijke verliezen, deels als gevolg van het beëindigen van de samenwerking met de omstreden rapper Kanye ‘Ye’ West.

Deze lucratieve samenwerking kwam ten einde nadat West antisemitische uitspraken had gedaan, wat Adidas in een lastige positie bracht. Als gevolg hiervan bleef het merk achter met een grote voorraad onverkochte sneakers die in samenwerking met de rapper waren ontwikkeld.

Het nettoverlies voor Adidas bedroeg 75 miljoen euro, vergeleken met een winst van 612 miljoen euro het jaar daarvoor. Dit vertegenwoordigt het eerste verlies voor Adidas in minstens dertig jaar. De omzet daalde vorig jaar met 5 procent tot 21,4 miljard euro.

Adidas hoefde echter niet de volledige voorraad Yeezy-sneakers, bedacht door Kanye West, af te schrijven. Een deel daarvan kon nog worden verkocht, zij het tegen lagere prijzen. Het bedrijf heeft plannen om de resterende Yeezy-voorraad te verkopen tegen kostprijs, wat naar verwachting dit jaar ongeveer 250 miljoen euro zal opleveren.