Foto ter illustratie. © Pexels / Pixabay

Festivalticketprijzen stijgen gemiddeld met bijna 9 procent

Het festivalseizoen staat voor de deur, maar voor de festivalgangers kan het dit jaar wat duurder uitvallen. Uit een inventarisatie van ANP blijkt dat de ticketprijzen voor 24 meerdaagse festivals gemiddeld bijna 9 procent hoger liggen dan vorig jaar.

Deze prijsstijging is merkbaar bij bekende festivals zoals Pinkpop, Zwarte Cross, Mysteryland, Lowlands en Down The Rabbit Hole, georganiseerd door MOJO. Een kaartje voor Lowlands kost bijvoorbeeld dit jaar 325 euro, wat een stijging van 25 euro betekent ten opzichte van vorig jaar. Down The Rabbit Hole heeft de prijs met 15 euro verhoogd naar 270 euro.

Volgens Bente Bollmann van MOJO zijn vooral de stijgende loonkosten een belangrijke factor achter deze prijsverhogingen. “Het minimumloon is het afgelopen jaar gestegen, net als veel cao-lonen,” legt ze uit. Ook zijn de gages voor artiesten toegenomen door de wereldwijde concurrentie met festivals in Azië en Amerika.

Het driedaagse Paaspop in Schijndel trapt het festivalseizoen af met een prijsverhoging van dertig euro voor een weekendkaart met camping, nu geprijsd op 233,50 euro. Festivaldirecteur Peter Sanders wijst op de stijgende kosten voor beveiliging en personeel als reden voor deze prijsstijging.

Ook het tiendaagse Terschellinger theaterfestival Oerol heeft de prijzen verhoogd. Een toegangsbandje kost nu 47,50 euro, een stijging van 5 euro ten opzichte van vorig jaar. Carola Poleij benadrukt dat de vaste kosten sinds de coronatijd enorm zijn toegenomen, en het festival samenwerkt met andere evenementen op het eiland om kosten te drukken en duurzamer te zijn.

Gelukkig zijn er ook festivals die de prijzen dit jaar niet of nauwelijks hebben verhoogd, zoals Milkshake, Concert at SEA en Dauwpop. Festivaldirecteur Rob Telgenkamp van Dauwpop legt uit dat ze slimme oplossingen proberen te vinden en het festival laagdrempelig en sympathiek willen houden, ondanks de toenemende kosten.